For litt over halvannet år siden startet 21 av Interfloras blomsterdekoratører på mesterutdanningen. Bejublet, delfinansiert og heiet inn av Interflora Norge med CEO Kjetil Løken i spissen. «Et viktig grep for å løfte statusen på blomsterdekoratørfaget» og «Viktig for å øke Interfloras konkurransefortrinn» sa Løken til bladet Mestern den gangen. Hva sier han nå når de har fått mesterbrevet?
Tekst: Mona Bidne
Les flere artikler i Mestern nr 3
Mesterutdanningen vil vi helt klart fortsette å oppfordre til at ansatte skal ta. Vi har i mange år gjennomført «Interfloraskolen» som har fokus på økonomi og drift av blomsterbutikk, men opplever at to-tre dagers kurs ikke er nok til å bidra til varig læring. Mesterutdanningen er en grundig og verdifull utdanning som vi tror har en langsiktig effekt for lønnsom og bærekraftig drift av blomsterbutikk. Dette er også med på å sikre det landsdekkende nettverket vårt av blomsterbutikker. Derfor har vi prioritert å delfinansiere og motivere for at flest mulig at de som driver våre butikker kan bli mestere. Første kull har resultert i 21 dekoratører med mesterbrev. Neste kull er i gang. Og på forhandlermøtet vårt nylig oppfordret vi enda flere til å sikte seg inn på utdanningen. Internt kaller vi utdanningen for Bjarne 1, Bjarne 2 og Bjarne 3 etter blomsterdekoratøren Bjarne Bryn som var den som fikk snøballen til å rulle. Han har selv utdanning fra BI, men ønsket å videreutdanne seg ved å ta mesterbrev, og smittet 20 andre til å gjøre det samme, ler Løken.
Opplever en økt forretningsforståelse som kan avgjøre et være eller ikke-være
Han forteller at det har vært overraskende at flere av butikkene har kontaktet han og andre i Interflora i forbindelse med analyser og betraktninger som aldri før har blitt etterspurt.
– Det mener jeg er et kvalitetstegn fra butikkene, og noe som sikrer en bedre forståelse av markedet og den lokale butikkdriften. Etter å ha hatt kontakt med de som nå har tatt mesterbrevet opplever jeg at de er mye mer reflektert i forhold til omgivelsene enn det som er tilfelle i andre butikker. Det å drive en håndverksbedrift med blomster krever blomsterfaglig dyktighet, men skal man lykkes i dagens marked så kreves det kanskje aller mest kompetanse på butikkdrift samt kunde og marked.
Det er så enkelt at forretningsforståelse er avgjørende for å lykkes med å ha en lønnsom blomsterbutikk i dag. Med økte kostnader og krympende marginer samt lavere omsetning sier det seg selv at små ting hver dag kan avgjøre et være eller ikke-være. Har du for eksempel fokus på å øke antall kunder med tre hver dag og du i tillegg klarer å øke omsetningen til hver kunde med 5 kroner, så kan du faktisk snu en butikk fra 100 000,- i minus til 100 000,- i pluss på et år. Jeg opplever at de nye mesterne har fått en økt forretningsforståelse og en trygghet for å mestre drift og ledelse. Totalt sett bidrar mesterkompetansen til at Interflora kommer til å levere en bedre kvalitet i kundeopplevelsen, i tillegg til å sikre profesjonelle og lønnsomme butikker som vi er avhengige av for å opprettholde distribusjonen av Floragram i Norge.
Visste du at…
…Det finnes 70 ulike mesterfag i Norge? Her finner du listen over mestertitler
Miljøsertifisering og fortsatt kursing i produksjon og økonomi
Løken legger til at Interflora i tillegg til mesterutdanning, fortsatt satser på kursing i økonomi og drift, også i forbindelse med Floragram blomsterhilsener.
– Vi vil fortsette å tilby «Interfloraskolen» som supplement og oppfriskning for de som ønsker det. I tillegg har vi et behov for å kurse butikkene i produksjon og økonomi når det gjelder Floragram. Dette er et sentralt styrt sortiment med forutsigbare blomster og oppskrifter på hvordan blomsterhilsenene skal produseres for å få en god og forutsigbar lønnsomhet. Vi prioriterer regional og fysisk kursing i dette for å oppnå rask læring og umiddelbare resultater. I tillegg har vi tilrettelagt for Miljøsertifisering av butikkene. Begge deler kommer til å bli avgjørende for å kunne utføre Floragram-oppdrag for Interflora i tiden fremover.
Et lite spørsmål helt på tampen – kommer dere til å bruke det faktum at Interflora nå har en stor andel blomsterdekoratørmestere i markedsføringen framover?
– Ja absolutt, og det kan også bli tilfelle at kundene prioriterer butikker med blomsterdekoratørmestere, avslutter Løken.
Ønsker du å bli mester? Les mer om mesterkvalifikasjonen her